Veelgestelde vragen

Voor welke klanten werkt Z.O.N.?

We werken voor agrarische ondernemers in alle soorten en maten. Denk aan glastuinbouwers, vollegrondstelers, champignontelers, varkenshouders, kippenboeren, koeienboeren, boomkwekers etc. Hebben ze mensen nodig en willen ze alle gedoe uit handen geven? Dan zijn ze bij ons aan het juiste adres.

Werken jullie alleen met arbeidsmigranten of hebben jullie ook Nederlanders in dienst?

We hebben ook Nederlanders in dienst. Denk aan parttimers, fulltimers en scholieren in allerlei functies. Maar het overgrote deel van ons werknemersbestand bestaat uit arbeidsmigranten.

Kunnen jullie genoeg arbeidsmigranten vinden om het werk gedaan te krijgen?

Ja, over het algemeen kunnen we de mensen goed vinden. We bestaan sinds 1996. Ons internationale wervingsnetwerk is groot en betrouwbaar. Bij ons gaan goede relaties voor snelle winst. Wij weten de mensen te vinden en zij ons.

Rond Kerstmis en Pasen is het vaak wat moeilijker om mensen naar Nederland te krijgen. Dit hangt samen met wat ze kunnen verdienen en hoeveel uren ze kunnen maken (minimaal 40).

Hebben jullie genoeg huisvesting?

Ja. Het aantal huizen dat we beheren is afgestemd op de vraag van onze klanten. We zoeken huizen bij waar nodig.

Hoe huisvesten jullie de arbeidsmigranten?

In huizen. Niet in containers of stacaravans. We zien onze mensen als mensen. We vragen onszelf telkens af: zouden we zelf op deze plek willen wonen? We zijn voorstanders van fatsoenlijke huisvesting. Het zorgt voor meer woongenot, minder stress en een goeie nachtrust. Bovendien betekent kleinschalige huisvesting meer onderlinge sociale controle, betere beheersbaarheid en betere integratie. En het voorkomt overlast voor de buurt.

Hoe zit het met vervoer?

Onze arbeidsmigranten krijgen auto’s en fietsen om op hun werkplek te komen. Geen busjes. We willen voorkomen dat onze mensen in de kantine moeten wachten omdat een collega op een ander adres nog niet is afgewerkt. Iedereen vindt het fijn om na een dag hard werken meteen naar huis te kunnen.

Leveren jullie gemotiveerde mensen?

Daar doen we onze uiterste best voor. We behandelen onze mensen als mensen. Bijvoorbeeld door ze een fijne woonplek en eigen vervoer te geven.

We merken dat onze mensen meer gemotiveerd zijn als de informatie in de vacature vooraf duidelijk is. Dat is logisch natuurlijk. Als je denkt dat je naar Nederland gaat om appels te plukken en je ontdekt hier dat je komkommers gaat snijden, dan beïnvloedt dat je motivatie. We doen ons best om ieders verwachtingen te laten aansluiten bij de realiteit.

Hebben jullie mensen in de kaartenbak?

Nee. Via onze wervingskanalen zoeken we de juiste mensen voor de vacatures. We hebben even tijd nodig om deze mensen te vinden. Denk aan een paar dagen voor eenvoudige werkzaamheden. Bijvoorbeeld tomaten plukken. We hebben iets meer tijd nodig voor vacatures waar vakkennis voor nodig is. Onze arbeidsmigranten gaan terug naar hun thuisland als het seizoen voorbij is.

Z.O.N. arbeidsvoorziening is een coöperatie. Moet je lid zijn om klant te worden?

Nee, lidmaatschap is niet verplicht. Elke agrarische ondernemer mag onze diensten afnemen.

Hoe zit het met certificering?

We hebben drie certificeringen: NEN 4400-1, Fair Produce en SNF. En we zijn aangesloten bij de NBBU.

  • NEN 4400-1 is een certificering van Stichting Normering Arbeid (SNA). Deze stichting controleert ons op juiste afdrachten aan de Belastingdienst en betalingen aan werknemers.
  • Fair Produce is opgezet door de champignonteelt. Ook deze stichting controleert ons op juiste afdrachten aan de Belastingdienst en betalingen aan werknemers.
  • SNF staat voor Stichting Normering Flexwonen. Deze stichting controleert of onze huisvesting voldoet aan de Nederlandse regels.
  • De NBBU is één van de twee uitzendbonden in Nederland. Deze bond behartigt onze belangen als uitzender. De NBBU is partner in het CAO-overleg.
Hoe werkt het als ik vacatures heb?
  1. Je geeft je vacatures aan ons door. We vragen alles wat we nodig hebben om de juiste vacatures op te stellen.
  2. We zetten de vacatures uit in ons internationale wervingsnetwerk.
  3. Hebben we de juiste mensen gevonden? Dan reizen de arbeidsmigranten zelf naar Nederland. Ze krijgen van ons het juiste adres.
  4. Op de dag van of na aankomst schrijven we de arbeidsmigranten in op ons kantoor. We zorgen voor de bijbehorende papierwinkel. Onze contracten voldoen aan alle Nederlandse regels, wetten en normen. De werknemers kunnen de volgende werkdag al beginnen.
  5. Het enige wat jij nu nog moet doen, is de opdrachtbevestiging tekenen en de wekelijkse uren aanleveren.
  6. We incasseren facturen automatisch van jouw bedrijfsrekening.

Kortom: we nemen je alle gedoe uit handen.